Stående ovationer i salongen, och kritikerna hyllar Barberaren i Sevilla. Blev uppsättningen precis så bra som du hoppades?
Nu när mottagandet blivit så fantastiskt kan jag inte vara annat än tacksam och stolt.

De flesta kritiker var på den första premiären och har därför har skrivit om det ena sångarlaget som fått mycket fina recensioner. Därför får du möjlighet här att lyfta fram sångarna i det andra laget. Vad kan du berätta om deras insatser?
Det andra laget har svarat för en minst lika stor succé som det recenserade laget. De är väldigt olika och det är något jag uppmuntrat. Tenoren Martin Nyvall som i tio år gjort stor succé i Schweiz och Tyskland gör en bejublad debut på den svenska operascenen. En annan svensk sångare som har en imponerande internationell karriär i bagaget är barytonen Urban Malmberg som vi har glädjen att presentera. Med härlig scenisk skärpa och smakfullt musicerande blir hans Bartolo en mångbottnad karaktär. Vår Figaro i detta lag, italienaren Omar Kamata, har gjort Figaro över 200 gånger i en mängd olika uppsättningar och har tillfört produktionen fantastiskt mycket. Han är en lysande aktör och underbar baryton. I rollen som Rosina har vi gjort ett fynd i den unga italienska sopranen Aurora Tirotta som med sin expansiva och sydländskt klingande stämma får Skärets virkesmagasin att vibrera. Aurora är en blivande världsstjärna som går en lysande framtid till mötes!

Hälften av föreställningarna har spelats – har de skiljt sig åt på något speciellt sätt?
Föreställningen är en levande organism som förändrar sig hela tiden inom de givna ramarna. Detta är mycket spännande för mig som regissör att följa.

De nya greppen i uppsättningen med bland annat en helt ny rollfigur, Il Tedesco, har tagits emot mycket väl. Hur tycker du själv att det fungerat?
Jag är så glad att mottagandet av de nya recitativen, rollen Il Tedesco och min tolkning i stort fått ett så varmt mottagande. Det är en förmån som regissör att få se sina idéer förverkligas och lyckas!

Föreställningen bärs musikaliskt av en dirigent i toppklass, Andreas Lönnqvist, och en av landets finaste orkestrar, Svenska Kammarorkestern. Vad betyder det att ha den kvaliteten i diket?
Att arbeta med en dirigent av Andreas Lönnqvists kaliber är en dröm för varje regissör. Förutom hans härliga musicerande som smittar av sig både på scenen och i orkestern är hans lyhördhet och djupa förståelse för det sceniska arbetet en fröjd att få ta del av. Svenska Kammarorkestern tillför en alldeles särskild musikalisk esprit och vacker klang som få orkestrar kan leva upp till. Vi är mycket glada att dela denna succé med Svenska Kammarorkestern och hoppas att detta regionala samverkansprojekt blir fruktbart många år framöver!

Vad förväntar du dig av de kommande föreställningarna?
De kommande föreställningarna blir de bästa! En komedi blir bara bättre och bättre ju längre spelperioden håller på.

Foto: Andreas Hylthen