Kopparbergs och Opera på Skäret har enats om ett nytt partneravtal, som innebär att bryggeriföretaget fortsätter vara en av två huvudsponsorer för verksamheten.

– Opera på Skäret engagerar väldigt många människor i bygden och står med sin verksamhet för en mycket hög kvalitet, som vi gärna förknippar med vårt varumärke, säger Rickhard Voigt, COO på Kopparbergs Bryggeri AB.

Kopparbergs gick in som huvudsponsor inför säsongen 2015 och har spelat en viktig roll under de senaste årens tillväxt. Att nu Opera på Skäret med större fokus riktar blickarna mot Europa ser Rickhard Voigt som mycket positivt, inte minst med tanke på Kopparbergs internationella verksamhet med försäljning i 40 länder.

– Vi är mycket nöjda med att Kopparbergs genom sitt partneråtagande stöttar produktionen av opera och därigenom kulturutbudet i Bergslagen. Det är dessutom den perfekta partnern för vår restaurangverksamhet, säger Sten Niclasson, operachef.

Den andra huvudsponsorn, vid sidan av Kopparbergs, är Bergslagens sparbank. Bland övriga finansiärer märks Sparbanksstiftelsen Bergslagen och Adolf Lindgrens stiftelse. Därutöver har genom åren en lång rad företag i bygden på olika sätt stöttat Opera på Skärets verksamhet.

Inför årets säsong erbjuder Opera på Skäret fem olika partnerskapspaket av olika omfattning. Samtliga paket innehåller annonsplats i sommarens högkvalitativa programblad, logotyp med länk på operapaskaret.se, skylt med logotyp vid operahuset, deltagande på partnerträffar samt biljetter till valfri föreställning i sommar.

I de mest innehållsrika paketen ingår också mat och dryck i samband med föreställning och inom ramen för det finaste paketet erbjuds en plats på Opera på Skärets partnerresa till en internationell operaföreställning, med operachefen Sten Niclasson som värd och ciceron.

År 2017 inleddes en satsning på ett årligt företagsevent – Det stora operaäventyret – i tätt samarbete med Handelskammaren Mälardalen. Eventet blev en stor framgång och innehöll bland förutom opera och trevlig samvaro med mat och dryck också  en uppskattad presentation av verksamheten och framtidsplanerna. Under presentationen avslöjades också repertoaren för innevarande år, som de närvarande blev först med att få veta, i sällskap av närvarande medierepresentanter.

I år arrangeras Det stora operaäventyret torsdagen den 23 augusti – ett ypperligt tillfälle för företagsevenemang med personal och kunder. I företagsbiljetten ingår bussresa tur och retur Örebro eller Västerås, operaintroduktion, biljett till Don Carlo på Stora scenen och spansk afton med mat och dryck efter föreställningen.
Opera är en kostsam konstform och inget operahus i världen kan finansiera sin verksamhet utan stöd utifrån. Stora institutioner är ofta skattefinansierade till allra största delen, men för Opera på Skäret är sålda biljetter den största intäktskällan. Vid sidan av biljettintäkterna stöttas verksamheten av såväl offentlig som privat finansiering, partnerskap med näringslivet och samverkan med regionala kulturinstitutioner.

Läs mer om partnerpaketen här.