Historik

Sedan starten 2004 har en rad av operahistoriens mest älskade verk satts upp och spelats i det säregna operahuset vid sjön Ljusnarens strand. Här, djupt inne i Bergslagen, har varje år en rad internationella storstjärnor bjudit på operaupplevelser i absolut toppklass. Den historiska sågverksmiljön och operahuset, ett före detta virkesmagasin med unik akustik, har under 13 somrar gett över 80 000 besökare minnen för livet.

Bakgrunden

Sten Niclasson besöker Skäret för första gången 1996 och idén om Opera på Skäret föds. Under 1998 görs en förstudie i samarbete med Forskarstation Bergslagen, Ljusnarsbergs kommun, Landstinget och Länsstyrelsen i Örebro län samt EU. Den första provkonserten genomförs året därpå, stiftelsen Kulturcentrum Ljusnarsberg bildas och en dokumentärfilm om idén spelas in. Den visas i Sveriges Television 2003.

Ett samarbete med Örebro universitet inleds och fastigheten Skäret köps in av stiftelsen med hjälp av privatpersoner, Bergslagens sparbanksstiftelse, Ljusnarsbergs kommun, papperstillverkaren Ahlströms och andra donatorer. Det första arrangemanget blir Skärets dag sommaren 2003, med operakonsert och cirkusföreställning för barn.

2004 – festivalens födelse

På sommaren anordnas två operagalor med internationella solister och orkester på Skäret. Galorna lockar 1 500 besökare och markerar födelsen för sommarfestivalen Opera på Skäret. En master class för unga sångare anordnas i samarbete med Musikhögskolan i Örebro och leds av den världsberömde operapedagogen Dan Marek från New York.

Vänföreningen Skärets vänner bildas efter förebild från Kungliga operan med syftet att ekonomiskt och PR-mässigt stödja Opera på Skäret. Flera sponsorer engagerar sig i evenemanget och Cadillac blir festivalens första huvudsponsor.

2005 – Verdi-satsning inleds

La Traviata av Guiseppe Verdi spelas i tre konsertanta föreställningar på Stora scenen med internationellt etablerade solister som Tito Beltrán, Charlotta Larsson och Guido Paevatalu. Svenska kammarorkestern, en av landets finaste orkestrar, gästspelar och Bergslagens musikdramatiska kör, som bildats under vintern av Sten Niclasson, gör sitt första framträdande på Opera på Skäret.

På Lilla scenen arrangeras mindre konserter och Dan Mareks master class ges för andra året. Ett EU-projekt med Örebro universitet som ägare och Ljusnarsbergs kommun, Bergslagens sparbanksstiftelse och Örebro läns landsting som finansiärer gör att renoveringsarbeten på fastigheterna kan påbörjas.

2006 – Rigoletto första kompletta operan

Verdis Rigoletto blir den första kompletta operauppsättningen på Skäret och ges sex gånger. Tito Beltrán och Charlotta Larsson återkommer, nu i sällskap av bland andra Christina Lindquist och norske tenoren Ole Jörgen Kristiansen. Orkestern Classic Chamber med Georg Lidström som dirigent bidrar till att Rigoletto blir en stor succé.

Förutom Rigoletto ges två konserter och en galakonsert med Svenska Kammarorkestern. Bergslagens Musikdramatiska kör deltar i såväl Rigoletto som konserterna ”Operapärlor”.

På Lilla scenen ges sju föreställningar av ”Dan Andersson möter Mozart”, Wienerkonserter, ”Opera på Slagverk”, ”Virtuoserier” (piano), ”Önskearian” samt opera och kammarmusik. Dan Mareks masterclass har nu blivit en tradition.

Tre fullbokade veterantågresor från Stockholm genomförs och specialtåg sätts in från Karlstad. Ett stort antal chartrade bussar kommer från Skåne i söder till Dalarna i norr.

2007 – Aida och svensk operafars

Opera på Skäret fullbordar Verdi-satsningen med tio föreställningar av Aida. Bland årets solister märks Stuart Neill, Charlotta Larsson, Gitta-Maria Sjöberg, Ingrid Tobiasson och Ole Jörgen Kristiansen.

På Lilla scenen ges tio föreställningar av den svenska operafarsen Kronofogdarne och Slåtterölet, en återupptäckt klassiker som på 1700-talet spelades bland annat i Humlegården i Stockholm. Festivalen omfattar också en konsert med Svenska kammarorkestern och ett framträdande av Arméns Musikkår. Dan Marek deltar för fjärde gången med en masterclass. En konsertserie ges i operacaféet och på kvällstid hålls konserter i operapuben, som är ny för året.

The Barbro Osher Pro Suecia Foundation och Kopparberg Invest går in som huvudsponsorer och Spendrups Bryggeri som sponsor. Paketresor med tåg och buss anordnas från bland annat Stockholm, Norrköping, Västerås, Örebro, Karlstad och Oslo.

2008 – världspremiär för 3D-teknik på operascenen

Opera på skäret femårsjubilerar med Puccinis Tosca och bidrar därmed till att uppmärksamma 150-årsjubiléet av Puccinis födelse. Det blir tio föreställningar med solister som Gitta-Maria Sjöberg, Sandra Lopez, Stuart Neill, Petrus Schroderus, Peter Kajlinger och Thomas Lander.

Årets fokus handlar mer om fördjupande kvalitet än tillväxt: det blir världspremiär på operascenen för danske regissören och konceptutvecklaren Mikael Focks banbrytande 3D-projektionsteknik, Svenska Kammarorkestern är operaorkester under ledning av den unge, mycket lovande dirigenten Tobias Ringborg och Mathias Claeson står för kostymerna. Dan Marek återkommer för femte året.

2009 – Kappan / Pajazzo – och Kronofogdarnes återkomst

Opera på Skäret växer. Årets festival bjuder på tre operor, 20 föreställningar och en rad konserter och andra evenemang. Festivalen pågår under två sommarmånader, från 28 juni till 23 augusti. Precis som tidigare år medverkar operasångare i världsklass sida vid sida med nya, spännande stjärnskott.

För första gången bjuder Opera på Skäret på två enaktare i en dramatisk helaftonsföreställning: Puccinis Kappan (Il tabarro) och Leoncavallos klassiska Pajazzo. Föreställningen ges tio gånger med internationella solister som John Horton Murray, Robert Hyman och Charlotta Larsson och unga stjärnskott som Liine Carlsson, Daniel Hellström och Peter Haeggström. Tobias Ringborg och Erik Jakobsson dirigerar Stockholms nya kammarorkester, SNYKO.

På begäran återkommer 2007 års succé, den publik- och kritikerrosade operafarsen ”Kronofogdarne och slåtterölet”, med tio föreställningar på Lilla scenen. Dan Marek ger en masterclass för sjätte året i rad.

2010 – La Bohème – med sensationell debut

Puccini spelas för tredje gången på Opera på Skäret, som i år sätter upp mästerverket La Bohème. Föreställningen ges tio gånger med internationella sångare i huvudrollerna. Svenske barytonen Peter Kajlinger sjunger sin andra stora roll på Opera på Skäret och colombianske tenoren César Augusto Gutiérrez sin första. De har sällskap av den unga ryska sopranen Yana Kleyn, som här gör en storartad, kritikerhyllad skandinavisk debut.

I övriga roller ser vi de svenska sångarna Catarina Lundgren, Bo Rosenkull, Sami Yousri och Mikael Axelsson. Opera på Skärets nykomponerade orkester spelar underledning av unge, prisbelönte dirigenten Andreas Lönnqvist.

Publiken strömmar till under hela festivalen och konserterna på Lilla scenen ges för utsålda hus. La Bohème blir den mest publikdragande uppsättningen hittills på Stora scenen. Paketresorna med veterantåg från Stockholm sålde slut på rekordtid och extravagnar sattes in på samtliga tåg.

2011 – Carmen slår alla tiders publikrekord

Operalitteraturens kanske mest spelade verk sätts upp på Opera på Skäret. Bizet´s Carmen ges hela tretton gånger och drar mer publik än någon tidigare uppsättning.

Sångare från fem länder med svenska mezzosopranen Matilda Paulsson och amerikanske världstenoren Stuart Neill i spetsen, gör festivalen till den mest intenationella hittills. I titelrollerna alternerar de med Sandra Lopez från USA och Kristian Benedikt från Litauen. Ryska sopranen Yana Kleyn återkommer och övriga utländska solister är norska Rita Therese Ziem och engelsmannen Alexander Grove. I övriga roller syns bland andra Eva-Lotta Ohlsson, Johan Rydh, Andreas Lundmark och Liine Carlsson.

För första gången presenterar Opera på Skäret en internationell dirigent, italienske Marcello Mottadelli med erfarenhet från en rad operahus världen runt. Han dirigerar Opera på Skärets egen orkester. Festivalen slår alla tidigare rekord med 10 500 sålda biljetter.

2012 – jättesuccé för Lucia di Lammermoor

Donizetti´s dramatiska opera Lucia di Lammermoor blir ett nytt hyllat sångarmöte med solister från Sverige, Spanien, Kina, Ungern och Litauen. Föreställningen hyllas unisont av publik och kritiker. Extra mycket lovordas Sverige-debuterande kinesiska sopranen Yitian Luan i rollen som Lucia, som också gestaltas övertygande av svenska Hanna Husáhr. Kristian Benedikt, Litauen, Javier Palacios, Spanien och Levente Páll, Ungern bidrar till den starka internationella prägeln och svenska sångarna Anton Eriksson, Daniel Hällström, Ann Roach, Anders Håkansson och Kalle Leander gör sångarmötet till det kanske mest lyckade i Opera på Skärets historia.

En konsertserie på Lilla scenen, pubkvällar i Operacaféet och en traditionsenlig Dan Andersson-konsert gör festivalen komplett. På sommaren hålls också en finalkonsert för nyinstiftade Operaakademien, en operautbildning som drivs gemensamt av Opera på Skäret och Musikhögskolan i Örebro.

2013 – första komiska operan på Stora scenen

Opera på Skäret firar tioårsjubileum med en uppsättning av Barberaren i Sevilla, den första komiska opera som sätts upp på stora scenen, där den ges i elva bejublade föreställningar. Det innebär också Skäret-debut för Gioacchino Rossini, efter Verdi, Puccini, Leoncavallo, Bizet och Donizetti.

När Opera på Skäret tioårsjubilerar är det med den starkaste grupp av sångare som någonsin framträtt i operahuset i Bergslagen. Storstjärnor från tidigare uppsättningar kommer tillbaka och nya spännande namn gör sin Opera på Skäret-debut: Omar Kamata och Aurora Tirotta, Italien, Pavel Yankovsky, Vitryssland, Dominique Moralez, USA, Ljudas Mikalauskas, Litauen, liksom svenska sångarna Martin Nyvall och Urban Malmberg, till vardags på stora operascener i Tyskland.

Svenska Kammarorkestern är tillbaka på Skäret, denna gång under ledning av den unge dirigenten Andreas Lönnqvist. Orkestern är flitigt anlitad världen runt, men medverkar på Opera på Skäret tack vare ett nära samarbete mellan operan och Länsmusiken i Örebro för att utveckla operakonsten i regionen.

2014 – Verdi-drama med världsstjärnor

Mästaren Verdi är tillbaka på Opera på Skäret, den här gången med dramat Otello som bygger på Shakespeares pjäs om svartsjuka, kärlek och svek. Över 100 sångare hade mött upp för audition till solistrollerna, och resultatet blev en mycket stark ensemble med en spännande mix av världssolister och unga stjärnskott.

I rollen som härföraren Otello, en av operalitteraturens mest utmanande roller för en tenor,  alternerar Michal Lehotsky från Slovakien och Richard Bauer från Brasilien. Ole Jørgen Kristiansen, Omar Kamata, Kamila Benhamza och Charlotta Larsson besätter de övriga stora rollerna, Jago och Desdemona.

Det var internationellt också i produktionsteamet, där för första gången en utländsk regissör, brittiske William Relton, anlitats för en uppsättning. Han tog med sig kostymören Cordelia Chisholm och tillsammans lyckades de väl med ambitionen att lyfta fram den dramatiska stämningen i Otello.

Kritikerna öser lovord över uppsättningen och såväl sångar- och orkesterinsatser som regi och scenografi får mycket beröm. ”Häpnadsväckande bra” ,”På Plácido Domingos nivå” och ”Opera på Skäret har lyckats igen” är några av omdömena i pressen.

Läs mer om sångarna, produktionsteamet och recensionerna.

2015 – publiksuccé av internationellt snitt

Sångare från tio länder gjorde en dramatisk och färgsprakande La Traviata till den mest internationella uppsättningen hittills – och en av de allra största succéerna. Publikt blev det den bästa sommaren efter rekordsommaren med Carmen 2011 – över 8 300 besökare njöt av Verdis mästerverk. Över tusen besökare, också det rekord, kom i specialchartrade operatåg från Stockholm.

Polska Ania Jeruc och amerikanska Jessica Rose Cambio i rollen som Violetta trollband publiken under de tolv föreställningarna. Pavel Yankovsky från Vitryssland, Valdis Jansons från Lettland och Dominique Chenes från USA var några av de övriga internationella storstjärnor som för första gången visade upp sig inför en svensk publik.

För musiken stod åter Svenska Kammarorkestern, denna gång under ledning av italienske Skäret-bekantingen Marcello Mottadelli.

Läs mer om sångarna, produktionsteamet och recensionerna.

2016 – ”Ett operahus som gjort för Wagner”

Det var dags för ännu en debut hos Opera på Skäret: det var dags för Wagner. Uppsättningen av Den Flygande Holländaren fick en skandinavisk profil då våra grannar i väst bidrog med många talanger. Elisabeth Teige från Norge blev lovordad av pressen, likaså blev den danska Brit-Tone Müllertz som också hade rollen som Senta. De delade scenen med Thomas Hall från USA, Deniz Yilmaz från Turkiet och danskarna Lars Möller och Magnus Vigilius.

Svenska Kammarorkestern återvände och leddes i år av den unge tyske dirigenten Michael Balke. Kritikerna lyfte upp honom som en av de bärande personerna när det kom till autencitet. 12 föreställningar med över 7 000 besökare som kom och lyssnade på den inte allt för lättsmälte Wagner. Medierna hade rätt, det är ett hus gjort för Wagner!

Läs mer om sångarna, produktionsteamet och recensionerna.

 

2017 En musikupplevelse av europeisk toppklass”

8 700 besökare såg de tolv föreställningarna, vilket är en beläggning fullt i nivå med publikrekordet från sommaren 2011 då Carmen spelades. Återigen var det en internationell produktion för Opera på Skäret. Det blev Europa-debut för den amerikanska regissören Leslie Swackhamer och dirigenten Marcello Mottadelli kom tillbaka och ledde Opera på Skärets orkester.

Elisabeth Teige, som gjorde succé i Den Flygande Holländaren 2016, återvände till Skäret i titelrollen. Denna delades med den sopranen Sandra Janusaite från Litauen. Norska Siv Oda Hagerupsen gjorde rollen som Suzuki. I produktionen fanns det ytterligare återvändare: Alex Tsilogiannis och Tadas Girininkas sjöng i Otello 2014 och Anton Eriksson sjöng i Lucia de Lammermoor 2012. Anton Eriksson delade rollen som Sharpless med spanjoren Javier Franco. Rollen som Pinkerton gestaltades av den irländske Aaron Cawley och amerikanen Cody Austin.

Nio utsålda operatåg tog över tusen resenärer från Stockholm direkt till operan och ett trettiotal bussgrupper kom från olika håll i landet – flest någonsin.

Läs mer om sångarna, produktionsteamet och recensionerna.