”Häpnadsväckande bra.” ”På Plácido Domingos nivå”. ”Opera på Skäret har lyckats igen.”

Kritikerna öser lovord över Opera på Skärets uppsättning av Otello efter de två premiärerna 26 och 27 juli. Såväl sångar- och orkesterinsatser som regi och scenografi får mycket beröm.

Enligt Dagens Nyheters kritiker Nicholas Ringskog Ferrada-Noli är Otello ”en av de potentiellt starkaste operaupplevelserna. För det krävs sångare som både är vokalt skickliga och kan agera med djup samt en orkester som kan fånga alla nyanser i musiken. Så är fallet med denna uppsättning, i regi av William Relton”. 

Ferrada-Noli lyfter speciellt fram kemin mellan Michal Lehotskys Otello och Charlotta Larssons Desdemona: ”…deras kärlek känns så autentisk att undertecknad rörs till tårar redan i första aktens duett. Larsson sjunger häpnadsväckande bra och Lehotsky är ett med sin roll.” Den tredje huvudrollsinnehavaren, Ole Jörgen Kristiansen, gör enligt skribenten ”den ryslige Jago med bravur, hal som en orm och mästerligt manipulativ.”

Dagens Nyheters recensent betecknar Cordelia Chisholms scenografi som kongenial och skriver att orkestern, ledd av Marcello Mottadelli, ”hela tiden är på hugget men dränker aldrig sången”. Avslutningsvis konstaterar han att ”Opera på Skäret gör detta mästerverk rättvisa. Ett besök rekommenderas varmt”.

Svenska Dagbladets recensent Karin Helander hyllar sångarna, ”…en fin ensemble, där också de mindre rollerna är profilerade” och lyfter speciellt fram huvudrollsinnehavarna: Michal Lehotsky, ”en glänsande hjältetenor som låter Otello skoningslöst koka sönder av vanvett och förvirring”. Ole Jörgen Kristiansens Jago, ”…en konsekvent studie av hämndlystnad, brist på empati och begäret att styra människor mot avgrunden”. Och Charlotta Larsson, som ”gör en lysande lyrisk Desdemona med en sopran lågande av sinnlig värme och innerlig vädjan, sedan också bestörtning, behärskning och fasa.”

Svenska Dagbladets recensent kallar uppsättningen ”gedigen och välgjord”, scenografin ”enkel och välgjord” och anser kören ”når ut i salongen med full kraft” och att orkestern håller ”god klass under dirigenten Marcello Mottadelli.”

Aftonbladets Claes Wahlin skriver om sångarna att ”rösterna är överlag goda, här finns styrka och temperament”, och lyfter precis som Dagens Nyheter fram Charlotta Larsson som gör ”…en Desdemona som håller ända ner i slutbönens pianissimo i videvisan”. 

Måns Uggla i Nerikes Allehanda går på samma linje när han kallar Charlotta Larsson för ”scenens klarast lysande stjärna” och skriver: ”Larssons sopran uppvisar en fyllig och stor klang över hela registret, mogen för de stora världsscenerna.” 

Dala-Demokratens Gustaf Berglund stämmer in i hyllningskören av Bergslagens egen operaprimadonna: ”Starkast intryck gör Desdemona i Charlotta Larssons varma gestaltning.” 

Om uppsättningen skriver han vidare att ”…det ska vara känsla i den stora italienska operan. Ocensurerad, utan skyddsnät. Som här, i Otello. Publiken sitter andlös i slutscenen, efter tre timmars föreställning.” Han påminner om att Opera på Skäret gör en egen stor uppsättning, med internationella stjärnor i de bärande rollerna, för elfte sommaren i rad, dit ”publiken kommer resande från när och fjärran” – och konstaterar: ”Man kan lugnt säga att opera på Skäret har lyckats.”

Expressens recensent Lars Sjöberg hyllar, efter den andra premiären, oförbehållslöst Richard Bauer i rollen som Otello: ”Plácido Domingo gjorde den år efter år, överallt. Bauer gjorde den på hans nivå, och om det så bara skedde en gång, på Skäret i söndags, så var jag i alla fall där. Och jag grät.”

Han betecknar uppsättningen som ”komprimerad och renskalad, i stram scenografi och kostymering…i en personregi av perfekt avvägning mellan sceniskt och musikaliskt tempo.” Marcello Mottadelli dirigerade enligt skribenten ”med den rätta italienska föreningen av tryck och trygghet och lyckades också återställa sång och aktion efter ett äventyrligt strömavbrott med black-out.” 

Strömavbrottet uppstod till följd av ett häftigt åskoväder och ställde enligt skribenten ”även krav utöver de sceniska och sångliga prestationerna, nämligen is i magen under tre akters rullande åskattacker och smattrande regnskurar som trots extra artilleri inte lyckades knäcka Kamila Benhamzas fina ”Ave Maria.”

Läs recensionerna här:
Expressen: http://www.expressen.se/kultur/scen/sjoberg-forstklassiga-insatser-i-otello/
Dala-Demokraten: http://www.dalademokraten.se/kultur/musik/opera-pa-skaret-har-lyckats-igen
Svenska Dagbladet: http://www.svd.se/kultur/scen/skonhet-och-fasa-i-operaladan_3787948.svd
Seen and Heard International: http://seenandheard-international.com/2014/07/otello-reaches-harbour-in-glory/?doing_wp_cron=1406890058.4129269123077392578125

  • Otello

  • Stora scenen

Datum:
• Lördag 26 Juli – premiär 1
• Söndag 27 Juli – premiär 2
• Torsdag 31 Juli
• Lördag 2 augusti
• Söndag 3 augusti
• Torsdag 7 augusti
• Lördag 9 augusti
• Söndag 10 augusti
• Lördag 16 augusti
• Söndag 17 augusti