Opera på Skäret tar nästa steg. Lagom till femtonårsjubiléet sommaren 2018 inleds en satsning på ett breddat erbjudande och fler föreställningar. Målet är att locka en större publik och att få fler besökare att stanna längre i bygden.
– Nu tar vi ett stort steg mot vårt mål att etablera oss som en destination för den europeiska operapubliken. Med fler föreställningar, ett bredare erbjudande och utvecklad paketering för långväga besökare hoppas vi att vår attraktionskraft ökar ordentligt, säger Sten Niclasson, operachef.

Med början till sommaren kommer publiken nu ha två föreställningar att välja mellan – eller en möjlighet att se bägge, under en längre vistelse än tidigare. I sommar erbjuds både en storslagen fyratimmars upplevelse på Stora scenen – Guiseppe Verdis mästerverk Don Carlo – och en lättare, komisk föreställning på Lilla scenen – Gaetano Donizettis operakomedi Kärleksdrycken. Istället för förra årets tolv föreställningar spelas i sommar 22.

Den utökade satsningen möjliggörs av ett projekt för regional utveckling genom kulturturism,  ”Det stora Operalyftet”, som finansieras av Region Örebro, Ljusnarsbergs kommun, Adolf Lindgrens stiftelse och Kulturrådet. Målet är att öka publiktillströmningen och turismen i länet genom dubbla föreställningar på Opera på Skäret och utökat samarbete med boendeanläggningar, reseföretag, restauranger och övriga kultur- och turismaktörer i regionen.

”Opera på Skäret ska erbjuda Europas bästa upplevelse av sommaropera”. Så lyder den vision som Opera på Skäret har formulerat och som är målbilden för verksamhetens utveckling. I korthet innebär det att alla kringarrangemang och upplevelser för besökaren måste vara av lika hög kvalitet som själva operaupplevelsen, som sedan länge är erkänt för sin höga internationella nivå. Målet är satt högt i avsikt att positionera Opera på Skäret som ett prioriterat val på den europeiska sommaroperascenen.

– Sommaropera är ett mycket etablerat begrepp i Europa, och en rad aktörer av mycket skiftande karaktär lockar hundratusentals operaälskare varje sommar. Med vår unika miljö och den erkänt höga kvaliteten på våra uppsättningar vill vi etablera oss som ett självklart resmål för den internationella operapubliken, säger Sten Niclasson.

Genom utvecklad paketering och ett förbättrat restaurangerbjudande ökar antalet gäster som kombinerar operaupplevelsen med en måltid, antingen före eller efter föreställningen. En lätt lunch, en snabb grilltallrik eller en trerätters meny är alternativ som gör besöket mer attraktivt inte minst för långväga gäster. En förutsättning för att kunna ta emot ännu fler matgäster och erbjuda måltider av hög kvalitet är den utveckling av det befintliga restaurangköket som planeras inför årets säsong.

– De senaste åren har vi successivt utvecklat vårt erbjudande av mat och dryck med råvaror från flera lokala leverantörer och förra året öppnade vi en butik med produkter från Bergslagen. Nu bygger vi ut såväl restaurang som kök för att kunna ta emot fler ätande gäster och servera mat av ännu högre kvalitet, säger Sten Niclasson.

Under perioden 2015-2017 har Opera på Skäret genom utvecklad marknadsföring höjt publiksnittet med drygt 30 procent. För den kommande treårsperioden är ambitionen en jämförbar ökning, vilket ska ske genom marknadsföring mot nya målgrupper, såväl i Sverige som utomlands, samt utvecklad paketering av erbjudandet. Tack vare en strategisk satsning på att utöka samarbetet med researrangörer har de senaste åren andelen gäster som kommer till operan via organiserade grupper ökat med 50 procent.

Förra året kom ett trettiotal bussar med grupper från i första hand Stockholm och Mälardalen, men även några från utlandet. Genom ett samarbete med turistorganisationen i Bergslagen reser 2018 ett hundratal tyska turister med flyg direkt till Örebro för besök på bland annat Opera på Skäret. Norska, brittiska, tyska och österrikiska grupper har också bokat resor till Opera på Skäret 2018.

– Nu siktar vi högt på gruppresemarknaden, eftersom den är en central del i vår tillväxtstrategi. Det är också bakgrunden till att vi nu anställt en säljare som på ett kraftfullt sätt ska bearbeta marknaden, såväl nationellt som internationellt. Målet för de närmaste åren är att etablera många nya samarbeten med arrangörer som ännu inte hittat till oss, och att få grupper som kanske tidigare åkte hem att stanna en extra dag i bygden, säger Sten Niclasson.