”Stor operakonst” skriver Norra Skånes rescensent som hyllar Opera på Skärets uppsättning av Barberaren i Sevilla, i regi av Alexander Niclasson. ”Det är skickligt för att inte säga mästerligt och förmodligen helt i linje med Rossinis intentioner”, skriver rescensenten. Han berömmer också såväl Svenska Kammarorkestern som dirigenten Andreas Lönnqvist och kören och uppsättningens ”välmeriterade och mycket skickliga sångare”: ”Dominique Moralez sjunger Almaviva med elegant tenor…Liine Carlsson gör en ljuvlig Rosina…Pavel Yankovsky Sverigedebuterar med en mycket välsjungen Figaro…Liudas Mikalauskas sjunger Basilio på ett sätt som ger löfte om kommande stordåd…Rent magnifik i både sång och aktion är barytonen Robert Hyman som Bartolo. Även övriga medverkande svarar för högklassiga insatser.”

”Fin klang i omstuvad operabuffa” rubricerar Svenska Dagbladet sin recension och fortsätter med en målande beskrivning av handlingen: ”Det är fullt fart mellan sågverkets ohyvlade brädor – plötsligt har någon fått loppor och hela ensemblen klär av sig ända in till mameluckerna.”
Även här lyfts Svenska Kammarorkestern fram med omdömet ”en sällsynt fin orkester med en klang som passar Rossini väl” och dirigenten Andreas Lönnqvist får beröm för att han ”dirigerar lugnt och metodiskt, utan att överdriva sprudlandet.”
Sångarinsatserna hyllas överlag: ”…Liine Carlssons Rosina ”med ovanligt dramatisk röst, som går väl ihop med Dominique Moralez ungdomligt glansfulle greve Almaviva, sekunderad av Pavel Yankovskys charmfulle Figaro. Man fattar sympati för Robert Hymans kraftfulle doktor Bartolo som inte har en chans att hålla dem i styr.”

Fler recensioner – se tidigare blogginlägg. (Dagens Nyheter, Sveriges Radio Kulturnytt, Nerikes Allehanda, Eskilstuna-Kuriren, Dala-Demokraten)